Gambar hiasan |
Banyak kekeliruan dan bahaya terjadi kepada orang awam yang jahil tentang istilah ahli sufi apabila mereka cuba untuk merungkai dan memahami kalimah-kalimah tersebut. kejahilan mereka berkenaan hal tersebut menyebabkan mereka susah untuk memahami kalam sufi dengan pemahaman yang mendalam, dan terkadang mereka melihat kata-kata tersebut bertentangan dengan nas-nas syariat dan hukum agama. Ketahuilah, sesungguhnya bagi setiap bidang ilmu itu ada istilah khas yang tidak dapat difahami melainkan bagi ahlinya.
Lafaz-lafaz yang
digunakan oleh para sufi dalam percakapan mereka ini adalah suatu bentuk
isyarat, kinayah dan majaz. Ia banyak terdapat di dalam bahasa Arab dan
bukanlah perkara yang asing (dan sudah menjadi satu kewajipan untuk kita
menguasai bahasa Arab bagi memahami perkara yang sedang dibincangkan ini).
Bahkan kita dapat lihat dengan jelas di dalam Al-Quran juga terdapat kalam
majazi, seperti firman Allah :
وأُشربوا
في قلوبهم العجل[1]
واسأل
القرية[2]
أو
من كان ميِّتا فأحييناه[3]
dan
ayat-ayat lain..
Sebahagian
istilah tasawwuf digunakan sebagai kata pinjaman dan ibarat atau ungkapan bagi
menggambarkan idrak mereka yang tidak dapat diterjemah dengan bahasa biasa. Oleh
itu, orang yang ingin memahaminya hendaklah mendampingi mereka sehingga jelas
baginya ungkapan mereka serta dia dapat mengerti isyarat dan istilah mereka.
Seterusnya, dia akan menyedari bahawa ahli-ahli sufi ini tidak pernah keluar
dari panduan kitab dan sunnah, serta tidak terpesong dari jalan syariat yang
mulia, mereka itulah golongan yang arif akan perihal syariat ini, yang berdiri
di atas hakikatnya, dan yang menjaga akan legasinya.
Berkata
sebahagian para arifin: “Kami adalah suatu kaum yang diharamkan kitab-kitab
kami dari diteliti oleh orang-orang yang bukan ahli dalam jalan kami.”[4]
Ini kerana tujuan pembukuan ilmu-ilmu ini adalah untuk menyampaikannya kepada
ahlinya. Maka orang yang bukan ahlinya, tatkala menelaah kitab-kitab ini,
mereka tidak memahami isi kandungannya, kemudian mereka menentang dan
memusuhinya, kerana manusia itu memusuhi perkara yang dia tidak ketahui. Oleh
hal yang demikian, berkata Sayyid Ali ibn Wafa rahimahullah: “Sesungguhnya
orang yang membukukan ilmu makrifah dan asrar tidaklah dia membukukannya bagi
sekalian manusia, bahkan jika dia mendapati orang yang menelaah kitab tersebut
bukan dari ahlinya, sudah pasti dia menegah orang itu dari perkara tersebut.”[5]
Wajib diketahui
bahawa kalam ahli sufi yang melarang pembacaan kitab-kitab mereka oleh orang
awam bukanlah bertujuan menutup dan menyembunyikan ilmu, tetapi kerana ditakuti
tersalah faham dan terjadi tafsiran yang menyalahi hakikat kata-kata itu. Maka
sudah tentu orang awam itu akan mengingkari dan menyanggah kalam tersebut,
inilah halnya orang yang jahil terhadap sesuatu ilmu. Larangan ini juga
bertepatan dengan tuntutan agama agar mukmin yang ingin berbicara menyampaikan
apa yang bersesuaian dengan tahap ilmu, kefahaman dan persediaan pendengarnya.
Oleh sebab inilah Imam Al-Bukhari menyusun suatu bab khas di dalam kitab sohih
beliau bertajuk:
باب
من خص بالعلم قوما دون قوم كراهية أن لا يفهموا[6]
Antara mustholah
tasawwuf yang mempunyai takwilan atau tafsiran yang benar dan bertepatan dengan
syariat adalah kalimah al-madad (المدد). Ia sering terdengar di bibir para sufi, sering digunakan di
dalam doa dan seruan mereka kepada Nabi Muhammad Shollallahu ‘Alaihi Wasallam.
Penentang para
sufi berhujah dengan mengatakan bahawa kalimah ini bererti memohon pertolongan
kepada selain Allah, dan tidaklah dibolehkan memohon bantuan serta meminta
pertolongan melainkan kepada Allah. Sepertimana yang disabdakan oleh baginda
Nabi :
إذا
سألت فاسأل الله، وإذا استعنت فاستعن بالله[7]
Allah juga telah
menerangkan di dalam Al-Quran bahawasanya segala bantuan adalah dari-Nya:
كلاًّ
نمد هؤلاء وهؤلاء من عطاء ربك[8]
Sekumpulan
manusia benar-benar tidak mengetahui bahawa pembesar-pembesar sufi itu,
merekalah ahli tauhid yang sejati, yang memimpin tangan-tangan muridin agar
dapat mengecapi kemanisan iman, dan kemurnian yakin.
Pertama sekali,
untuk memahami kalimah madad, kita perlulah menelitinya dari sudut bahasa asal
perkataan ini, iaitu bahasa arab. Makna kalimah madad berbeza berdasarkan niat
orang yang menyebutnya. Tertulis di dalam lisanul Arab:
مددنا
القوم: أي صرنا لهم أنصارا ومددا وأمددناهم بغيرنا[9]
Juga dinyatakan
kata-kata Sibawayh di dalam kitab tersebut:
"المدد
ما مدّهم به أو أمدّهم؛ والجمع أمداد، قال: ولم يجاوزا به هذا البناء، واستمدّه:
طلب منه مددا، والمدد: العساكر التي تُلحق بالمغازي في سبيل الله.. والإمداد: أن
يرسل الرجل للرجل مددا، تقول: أمددنا فلانا بجيش. قال الله تعالى: ﴿أن يمدكم ربكم
بخمسة آلاف﴾. وقال في المال: ﴿أيحسبون أنما نمدهم به من مال﴾. وقال تعالى وعلا:
﴿وأمددناكم بأموال وبنين﴾. فالمدد ما أمددت به قومك في حرب أو غير ذلك من طعام أو
أعوان...[10]
Dan perkara
penting yang kita dapat fahami daripada takrif madad itu tadi, sesungguhnya
madad yang bererti bantuan/pertolangan, berbeza maknanya apabila ia di
sandarkan kepada Allah dan apabila disandarkan kepada makhluk (bantuan
Allah/bantuan makhluk). Maka kalimat madad yang bermakna pertolongan dan
bantuan ini, merupakan suatu perkara yang dianjurkan oleh syariat untuk
dilakukan dalam kehidupan kita, firman Allah Taala:
وتعاونوا
على البر والتقوى ولا تعاونوا على الإثم والعدوان[11]
Oleh itu, orang
yang memohon bantuan dari orang lain tidaklah sama seperti permohonannya kepada
Allah, kerana permohonan kepada makhluk itu dengan erti memohon bantuan dan
kekuatan yang Allah kurniakan kepada orang tersebut.
Bagi
menghilangkan kesamaran berkenaan kalimah madad, individu mukmin mestilah
melihat sesuatu perkara di hadapannya dengan pandangan zahir dan pandangan
hati.
Pandangan hati yang mengakui keesaan Allah meyakini bahawa Allah adalah tuhan yang berkuasa mutlak atas segala-galanya, yang terjadi sesuatu kejadian kerana kehendakNya, dan tidak sama sekali mensyirikkanNya dengan Nabi atau wali atau selainnya.
Pandangan hati yang mengakui keesaan Allah meyakini bahawa Allah adalah tuhan yang berkuasa mutlak atas segala-galanya, yang terjadi sesuatu kejadian kerana kehendakNya, dan tidak sama sekali mensyirikkanNya dengan Nabi atau wali atau selainnya.
Pandangan zahir yang Allah kurniakan pula digunakan untuk meneliti ‘sebab-sebab’ yang Allah jadikan ia sebagai satu sunnah yang mempunyai hikmah di dalam kehidupan.
Sesungguhnya,
Allah Taala telah menetapkan tugas-tugas dan pekerjaan yang bersifat zahiriyyah
dan batiniyyah/ruhiyyah bagi sebilangan manusia yang terpilih di atas muka bumi
ini. Dia juga telah mengurniakan bantuan dan kekuatan nurani kepada golongan
ini yang terdiri daripada para rasul, anbiya’ dan awliya’. Allah Taala telah
membukakan bagi mereka rahsia-rahsia sehingga mereka teguh berdiri untuk
membantu agamaNya, mengibarkankan panji-panjinya, dan mampu memberi bantuan
kepada sesiapa yang mereka kehendaki dengan izin Allah.
Maka kita dapati
para mukmin itu, mereka mengambil kira sebab-sebab terjadinya sesuatu, tetapi
mereka tidak bergantung harap kepada sebab-musabab tersebut, dan tidak pula
berkeyakinan terjadinya sesuatu semata-mata kerana ada ‘sebab’. Kerana jika
seseorang yang melihat kepada sebab, dan dia berkeyakinan bahawa sebab itulah
yang memberi kesan dengan sendirinya, bukan kerana kehendak Allah, maka dia
telah mensyirikkan Allah dengan perkara tersebut. Dan jikalau dia melihat kepada
Yang menjadikan sebab (Allah), tetapi pada masa yang sama dia tidak
menghiraukan sebab, maka dia telah menyalahi sunnatullah kerana Allah Taala telah
menjadikan sebab bagi setiap sesuatu. Oleh itu, mukmin yang sempurna
kefahamannya, pasti akan memanfaatkan kedua-dua pandangan (pandangan hati dan
pandangan zahir) yang dikurniakan kepadanya. Di sini disertakan beberapa contoh
bagi menerangkan perkara ini:
Allah Taala
ialah tuhan yang esa yang menjadikan manusia dengan kehendak dan kekuasaanNya.
Namun Dia juga telah menjadikan sebab tabie bagi penciptaan manusia iaitu pertemuan
suami isteri, terhasilnya janin, dan kelahiran. Inilah sebab-sebab tabie yang
berlaku mengikut sunnatullah. Demikian juga Dia telah menjadikan mati mempunyai
sebab iaitu malaikat maut. Apabila kita melihat kepada Yang menjadikan sebab,
maka kita katakan: Allah yang mematikan setiap yang bernyawa. Firman Allah:
الله
يتوفى الأنفس[12]
Dan apabila kita mengatakan: “si fulan telah dicabut nyawanya oleh malaikat”
tidaklah bererti kita mensyirikkan Allah, kerana pada ketika ini, kita
memandang kepada sebab. Firman Allah:
قل
يتوفاكم ملك الموت الذي وُكّل بكم[13]
Begitu juga
halnya bagi isti’anah (minta pertolongan). Tatkala kita memandang kepada
Yang menjadikan sebab maka kita katakan: إذا
استعنت فاستعن بالله[14]. Dan apabila kita melihat kepada sebab maka kita katakan: وتعاونوا
على البر والتقوى[15]. Kerana Allah sentiasa membantu hambaNya selama hamba itu
membantu saudaranya. Mafhum hadis:
والله
في عون العبد ما دام العبد في عون أخيه[16]
Oleh itu,
tatkala seorang mukmin mengatakan kepada saudaranya: “bantulah aku untuk
mengangkat barangan ini”, tidaklah dia terjerumus ke lembah syirik, dan tidak
juga bererti meminta pertolongan kepada selain Allah. Ini kerana orang yang
beriman memandang dengan kedua-dua matanya, mata hati yang memandang Allah,
tuhan yang menjadikan sebab, dan mata zahir yang memandang sebab sesuatu
kejadian. Maka setiap orang yang mendakwa mukmin yang meminta pertolongan itu
tadi kafir, merekalah golongan yang sesat lagi menyesatkan.
Memohon bantuan
atau madad adalah perkara yang makruf di dalam Islam, Al-Imam Hujjatul
Islam Abu Hamid Al-Ghazali telah berkata: “Sesungguhnya jika dimasukkan
sekumpulan mukmin ke dalam neraka, maka Allah Taala dengan keagungan dan
kerahmatanNya, Dia akan menerima bantuan syafaat terhadap mukmin itu, sama ada
syafaat tersebut dari para nabi, siddiqin, ulama’ atau solihin. Bahkan setiap
hamba yang mempunyai kedudukan di sisiNya, dan baik hubungan dengan tuhannya,
boleh memberikan syafaat kepada ahli keluarga, kaum kerabat, teman serta orang
yang dikenalinya. Oleh itu, jadikanlah dirimu sebagai orang yang
bersungguh-sungguh mencari syafaat di sisi mereka.”[17]
Syeikh Muhammad
Zaki Ibrahim telah berkata: “Sesungguhnya memohon doa atau syafaat dari orang
yang masih hidup atau roh orang yang telah meninggal dunia adalah suatu
permintaan yang bersifat ubudiyyah kepada Allah. Dan ia dibolehkan di dalam
Islam. Meminta pertolongan daripada orang yang masih hidup bererti memohon doa,
nasihat dan petunjuk, serta mengambil berkat darinya. Manakala memohon bantuan
dari orang yang telah mati pula bererti meminta pertolongan dari ruhnya yang
hidup di alam barzakh, yang boleh mendengar kata-kata manusia yang masih hidup,
yang dikurniakan kepadanya keistimewaan dan diberikan apa yang diingininya.”[18]
Maka makna madad
(mohon bantuan) dengan yang telah wafat ialah bertawasul dan memohon syafaat
agar ditunaikan hajat dengan keberkatan darjatnya di sisi Allah, serta memohon
dikurniakan pertolongan dari Allah. Firman Allah:
وللآخرة
أكبر درجات وأكبر تفضيلا[19]
Dan tawasul pula bukanlah bererti bertawasul dengan zat
seseorang yang terbentuk dari ketulan-ketulan daging dan darah, akan tetapi ia
bermaksud bertawasul dengan amal kebaikan orang tersebut. Dan amal kebaikan
seseorang itu senantiasa bersama ruhnya dan menjadi bekalannya sama ada ruh itu
masih di badan atau telah menetap di alam barzakh.[20]
Maka tidaklah hanya dengan lafaz al-madad itu sahaja boleh
menjadi tiket untuk mengkafirkan seseorang yang telah melafazkan dua kalimah syahadah.
Kerana masalah keimanan seseorang bukan hanya dilihat dari luaran, bahkan wajib
juga diteliti pada niat dan i’tiqadnya.
Dan perihal niat dan i’tiqad tidak boleh sama sekali dihakimi
dengan sangkaan atau zhon. Firman Allah :
يَا أيها الذين آمنوا اجتنبوا كثيرا من الظن إن بعض
الظن إثم[21]
Inilah prinsip ahli-ahli sufi berkenaan masalah keimanan. Ia
adalah intisari dari hadis Nabi Shollallahu ‘Alaihi Wasallam tatkala Nabi
mengingkari perbuatan Ibn Abi Syaibah yang telah membunuh seorang lelaki di
dalam peperangan setelah dia mengucap kalimah syahadah, ini kerana pada
sangkaannya (radhiyallahu ‘anhu) lelaki tersebut mengucap kerana takut dibunuh.
فلما سمع به رسول الله صلى الله عليه وسلم، قال له: أقال لا إله إلا الله وقتلته؟ قال: يا رسول الله إنما قالها خوفا من السلاح. قال: أفلا شققت عن قلبه حتى تعلم أقالها أم لا، فما زال يكررها عليه حتى تمنى لو أنه أسلم يومئذ[22]
Firman Allah Taala yang menceritakan kata-kata malaikat Jibril
kepada Maryam:
قال إنما أنا رسول ربك لِأَهَبَ لَكِ غلاما زكيّا[23]
Di dalam ayat tersebut malaikat Jibril menisbahkan pemberian
anak tersebut kepada dirinya sedangkan hakikatnya yang memberi pemberian tersebut
adalah Allah. Firman Allah:
إِن تتوبا إِلَى الله فقد صغت قلوبكما وإن
تَظَاهَرَا عليه فإن الله هو مولاه وجبريل وصالح المؤمنين والملائكة بعد ذلك ظهير[24]
Di dalam tafsir At-Thobari diterangkan bahawa Allah, Jibril,
para mukmin yang soleh serta para malaikat adalah pembantu (yang membantu)
Rasulullah bagi menghadapi orang-orang yang menyakiti dan ingin berbuat jahat
terhadap baginda.[25] Ayat
ini adalah nas yang sorih yang membolehkan memohon pertolongan dari Jibril,
para malaikat, ulama’ dan para mukmin yang soleh. Selain itu, terdapat juga
hadis yang menyokong kenyataan ini:
ما روي عن ابن عباس -رضي الله عنهما- أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: "إن لله ملائكة في الأرض سوى الحفظة يكتبون ما يسقط من ورق الشجر، فإذا أصاب أحدكم عرجة بأرض فلاة فليناد أعينوا عباد الله"[26]
وقد ثبت أن رجلا أتى رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال له: أريد مرافقتك في الجنة، فقال عليه الصلاة والسلام: "أعِنّي على نفسك بكثرة السجود."[27] أي العبادة
Inilah dalil-dalil yang menetapkan bahawa memohon bantuan (madad)
dari Allah melalui perantaraan hamba-hambaNya yang soleh serta wali-waliNya
yang muttaqin adalah perkara yang dibolehkan lagi disyariatkan. Dan kesemua ini
bergantung kepada niat dan i’tiqad seseorang. Wallahua’lam.
Tamat.
*Sebuah terjemahan dan olahan dari kajian ilmiah Markaz Imam Junaid, Rabithah Muhammadiyyah lil’ulama’, Maghribi.
*Sebuah terjemahan dan olahan dari kajian ilmiah Markaz Imam Junaid, Rabithah Muhammadiyyah lil’ulama’, Maghribi.
*Ayat Al-Quran
dalam artikel ini menggunakan riwayat Warsy ‘An Nafi’
*Rujuk artikel
asal: mafhum al-madad
[5] Rujukan yang sama. Al-Yawaqit Al-Jawahir.
[9] لسان العرب، ابن منظور،
تحقيق: عامر أحمد حيدر، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان، ط2، 2009م، مادة: مدد،
3/488
[10] Rujukan yang sama.
[16] صحيح مسلم، كتاب الذكر
والدعاء والتوبة والاستغفار، باب فضل الاجتماع على تلاوة القرآن وعلى الذكر، رقم الحديث:
2699
[17] إحياء علوم الدين، أبو
حامد الغزالي، تحقيق: سيد عمران، دار الحديث، القاهرة، ط: 1425ھ-2004م، 5/205
[18] أصول الوصول، محمد زكي
إبراهيم، تحقيق: سعيد المندوه، مطبوعات ورسائل العشيرة المحمدية، ط5، 1426ھ-2005م،
ص: 224
[25] تفسير الطبري جامع البيان
عن تأويل آي القرآن، أبو جعفر بن جرير الطبري، تحقيق: مكتبة التبيان للدراسات الإسلامية
وتحقيق التراث، دار ابن الجوزي، القاهرة، ط1، 1430ھ-2009م، 26/129
[26] مجمع الزوائد، أبو بكر
بن سليمان الهيثمي، تحقيق: محمد عبد القادر أحمد عطا، دار الكتب العلمية، بيروت، لبنان،
ط1، 1422ھ-2001م، 10/138، رقم الحديث: 17104
No comments:
Post a Comment