Pages

Wednesday, March 5, 2014

HAKIKAT IBADAH

Gambar hiasan - solat hari raya di India

Ulama’ telah menyebut bahawa ibadah di sisi syara’ ialah perbuatan yang disertai dengan  perasaan khudhu’ (rendah diri) sehabis mungkin, dan dengan keyakinan (iktiqad) adanya sifat-sifat rububiyyah (ketuhanan) atau satu dari sifat-sifat tersebut kepada yang direndahkan diri kepadanya. Sifat-sifat ketuhanan itu contohnya seperti memberikan manfaat atau mudharat mengikut kehendaknya.

Adapun perbuatan yang tidak disertai dengan iktiqad ini, maka tidaklah ia dinamakan sebagai ibadah walaupun perbuatan tersebut adalah sujud, lebih-lebih lagi perbuatan selainnya (sujud). Dan dalil yang menunjukkan bahawa sujud yang tidak disertai iktiqad ini tidak dikira sebagai ibadah ialah perintah Allah Taala agar para malaikat bersujud kepada Nabi Adam maka merekapun bersujud. Dan Allah juga menceritakan di dalam Al-Quran tentang Nabi Ya’qub, isterinya dan anak-anaknya yang bersujud kepada Nabi Yusuf:

وَرَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَخَرُّوا لَهُ سُجَّدًا[1]
Dan dia menaikkan kedua orang tuanya ke atas siggahsana. Dan mereka (semua) tunduk bersujud kepadanya.

Al-Hafizh Ibn Katsir berkata di dalam tafsir beliau: “Yakni: telah bersujud kepada Nabi Yusuf ibu, ayah dan saudara-saudara lelakinya dan jumlah mereka adalah sebelas orang. Dan sesungguhnya perkara ini (sujud) diharuskan dalam syariat-syariat mereka. Ketika mereka memberi penghormatan kepada orang yang lebih besar, mereka bersujud kepadanya. Hal ini diperbolehkan sejak zaman Nabi Allah Adam dan berterusan sehingga zaman syariat Nabi Isa. Manakala di dalam syariat Nabi Muhammad Shollallahu ‘Alaihi Wasallam, sujud hanya dikhususkan bagi Allah dan haram bagi selainNya.

Telah diriwayatkan di dalam sebuah hadis bahawa Sayyidina Muaz telah menuju ke negeri Syam dan beliau mendapati penduduk di sana bersujud kepada pembesar agama mereka. Maka tatkala pulang beliaupun sujud kepada Rasul Shollallahu ‘Alaihi Wasallam. Maka berkata Rasul: apakah (perbuatan) ini wahai Muaz? Beliau berkata: sesungguhnya aku melihat mereka bersujud kepada pembesar agama mereka, dan sesungguhnya kamu lebih layak untuk disujud. Nabi berkata: jikalau aku boleh memerintah agar seseorang sujud kepada seseorang yang lain, nescaya aku akan menyuruh seorang perempuan bersujud kepada suaminya.[2] Tujuan dari kata-kata ini ialah pemberitahuan bahawa perbuatan ini dibolehkan dalam syariat mereka (yang terdahulu).”[3]

Jikalau semata-mata sujud kepada selain Allah dikira sebagai ibadat secara mutlak, sudah pasti hal ini tidak diperbolehkan di dalam mana-mana syariat. Kerana ibadah kepada selain Allah bererti kufur. Dan perkara-perkara yang membawa kepada kekufuran tidaklah berubah disebabkan berubahnya syariat. Dan Allah tidak akan menyuruh hambanya ke arah kekufuran dalam apa keadaan sekalipun. Firman Allah:

وَلَا يَرْضَى لِعِبَادِهِ الْكُفْرَ[4]
Dan Dia tidak meredhai kekufuran bagi hamba-hambaNya

Maka diketahui bahawa sujud dan selainnya yang termasuk dalam jenis-jenis merendahkan diri, tidaklah dikira sebagai ibadah disisi syariat melainkan apabila disertai iktiqad yang telah disebut. Contohnya sujud dan doa kaum musyrikin kepada tuhan-tuhan mereka yang disertai dengan iktiqad bahawa berhala-berhala tersebut mempunyai sifat rububiyyah. Sesungguhnya mereka itu menjadi kufur kerana iktiqad mereka bahawa berhala tersebut mampu memberi manfaat dan mudharat serta menjalankan sesuatu sesuai dengan kehendaknya sendiri.

Golongan musyrikin ini menganggap Allah sebagai tuhan yang paling besar, dan mereka juga beranggapan bahawa berhala-berhala mereka mempunyai sifat ketuhanan tetapi tidak sama seperti sifat-sifat Allah. Dan perkara yang menjadi kelaziman bagi berhala sembahan mereka itu ialah wajibnya terjadi apa yang berhala itu kehendaki, dan syafaat dari berhala-berhala tersebut diterima, tidak tertolak, juga tidak terhenti atas keizinan Allah. Allah Taala telah berfirman di dalam Al-Quran bagi  menafikan iktiqad mereka ini:

أَمَّنْ هَذَا الَّذِي هُوَ جُنْدٌ لَكُمْ يَنْصُرُكُمْ مِنْ دُونِ الرَّحْمَنِ إِنِ الْكَافِرُونَ إِلَّا فِي غُرُورٍ[5]
Atau siapakah yang akan menjadi bala tentera bagimu yang dapat membelamu selain (Allah) yang Maha Pengasih? Orang-orang kafir itu hanyalah dalam keadaan tertipu

أَمْ لَهُمْ آَلِهَةٌ تَمْنَعُهُمْ مِنْ دُونِنَا لَا يَسْتَطِيعُونَ نَصْرَ أَنْفُسِهِمْ وَلَا هُمْ مِنَّا يُصْحَبُونَ[6]
Atau mereka mempunyai tuhan-tuhan yang dapat memelihara mereka dari azab Kami? Tuhan-tuhan mereka itu tidak mampu menolong diri mereka sendiri dan tidak pula mereka dilindungi dari (azab) Kami.

Adapun permintaan seseorang kepada Allah melalui wasilah, memohon syafaat Nabi, beristighasah dengannya, bernazar dan menyembelih haiwan untuk bersedekah bagi salah seorang dari kalangan nabi atau wali, menyentuh dan bertawaf di kubur, walaupun sebahagian dari amalan ini ditegah dari dilakukan namun kesemuanya itu tidaklah dianggap sebagai ibadah kepada selain Allah. Ini kerana tidak terdapat seorangpun dari kalangan muslimin yang beriktiqad adanya sifat ketuhanan bagi selain Allah, atau beriktiqad adanya pada selain Allah kuasa memberi manfaat atau mudharat atau memberi apa-apa kesan.

Ketahuilah, sesungguhnya golongan yang tergesa-gesa mengkafirkan kaum muslimin, mereka adalah golongan yang jahil. Mereka telah melakukan kesalahan yang nyata bertentangan dengan prinsip ahli kebenaran dan ahli mazhab yang sohih. Dan masalah yang demikian itu terjadi kerana tidak menyedari dan mengambil berat akan makna dan hakikat ibadah. Dan makna serta hakikat ibadah itu adalah (seperti yang telah dinyatakan) :

Perbuatan yang disertai dengan  perasaan khudhu’ (rendah diri) sehabis mungkin, dan dengan keyakinan (iktiqad) adanya sifat-sifat rububiyyah (ketuhanan) atau satu dari sifat-sifat tersebut kepada yang direndahkan diri kepadanya.

Oleh itu, kenali dan fahamilah hakikat ini agar kamu tidak tergelincir dalam langkahmu. Wallahua’lam.


*Terjemahan dan olahan dari kitab: الأجوبة الغالية في عقيدة الفرقة الناجية karangan Allamah Habib Zainul ‘Abidin Ba ‘Alawi.




[1] Surah Yusuf, ayat 100.
[2] Hadis seperti yang disebutkan telah diriwayatkan oleh Ibn Majah, Ahmad, dan Ibn Hibban dari hadis Abdullah Bin Abi Awfa Radhiyallahu ‘anhu. Dan Syeikh Al-Arnaouth mensahihkan sanad Ibn Hibban. Sabda Nabi لو كنت آمرا (jikalau aku adalah orang yang menyuruh...) dikeluarkan oleh At-Tirmizi dan selainnya.
[3] Rujuk Tafsir Ibn Katsir (644:2)
[4] Surah Az-Zumar, ayat 7.
[5] Surah Al-Mulk, ayat 20.
[6] Surah Al-Anbiya’, ayat 43.

No comments:

Post a Comment