S: Apakah hukum berdoa?
J: Imam At-Tirmizi menyebut di dalam kitab
Al-Azkar, bab fi adab ad-du’a:
اعلم أن
المذهب المختار الذي عليه الفقهاء والمحدثون وجماهير العلماء من الطوائف كلها من
السلف والخلف أن الدعاء مستحب
"Ketahuilah
bahawa menurut pendapat mazhab yang terpilih yang diikuti oleh para fuqaha’,
muhadditsun, serta jumhur ulama dari semua golongan salaf dan khalaf bahawa hukum
berdoa adalah mustahab".
Pembahagian
hukum doa mengikut hukum taklifi
Syeikhul
Islam Al-Qadhi Zakariya Al-Anshori di dalam Al-Azhiyyah Fi Ahkam Al-Ad’iyyah membahagikan
hukum doa seperti yang berikut:
1.
Wajib:
seperti doa yg terkandung dlm surah alfatihah ketika solat.
seperti doa yg terkandung dlm surah alfatihah ketika solat.
2.
Sunat:
seperti doa qunut dan doa pada solat sunat istisqa’.
seperti doa qunut dan doa pada solat sunat istisqa’.
3.
Makruh:
a. disebabkn tmpat: doa dalam gereja atau tempat mandi dan tempat najis.
b. disebabkan keadaan: seperti berdoa dalam keadaan mengantuk.
c. menjadi sebab rosaknya hati: seperti mengangkat suara sehingga timbul riya, sum’ah dan takabbur.
d. doa yg terkait dgn perkara makruh.
a. disebabkn tmpat: doa dalam gereja atau tempat mandi dan tempat najis.
b. disebabkan keadaan: seperti berdoa dalam keadaan mengantuk.
c. menjadi sebab rosaknya hati: seperti mengangkat suara sehingga timbul riya, sum’ah dan takabbur.
d. doa yg terkait dgn perkara makruh.
4.
Haram:
terbahagi 2:
a. haram yg membawa kekafiran, contohnya:
Doa yg berlawanan dengan dalil naqli yg mutawatir spt mendoakan org mukmin kekal di neraka. Maka pendoa menjadi kafir jika berdoa seperti yg demikian dlm keadaan mengetahui larangan tersebut.
b. haram yg tak membawa kekufuran:
Imam Al-Qarafi mengatakan ada 12 perkara: antaranya:
- permintaan yg tidak diikat dengan sebab spt memohon anak tanpa
berkahwin dan jimak.
- doa kepada org yg tidak zalim.
a. haram yg membawa kekafiran, contohnya:
Doa yg berlawanan dengan dalil naqli yg mutawatir spt mendoakan org mukmin kekal di neraka. Maka pendoa menjadi kafir jika berdoa seperti yg demikian dlm keadaan mengetahui larangan tersebut.
b. haram yg tak membawa kekufuran:
Imam Al-Qarafi mengatakan ada 12 perkara: antaranya:
- permintaan yg tidak diikat dengan sebab spt memohon anak tanpa
berkahwin dan jimak.
- doa kepada org yg tidak zalim.
5.
Harus:
spt bertawasul dan minta syafaat dari Rasulullah.
S1: apakah
syarat-syarat doa?
J:
terdapat 12 syarat yg disenaraikan oleh Syeikh Zakariya Al-Anshori, antaranya:
1.
Mestilah
perkara yang diminta itu bukanlah termasuk dari perkara yang terhalang secara
akal dan adat. Contohnya: mohon dihidupkan org yang mati atau mohon melihat
Allah di dunia… melainkan org yg berdoa itu adalah nabi atau wali.
2.
Mestilah
perkara yang diminta itu tidak termasuk dari perkara dosa, seperti berdoa agar
direzkikan dengan minuman arak.
3.
Doa
tersebut tidak bertujuan buruk, contohnya: memohon diberikan harta, jawatan dan
kesihatan agar dapat memuaskan nafsu syahwat.
4.
Permintaan
tersebut bukanlah untuk menguji Allah
5.
Tidak
bersibuk-sibuk dengan doa ketika dikhuatiri waktu fardhu akan habis
6.
Berbaik
sangka kepada Allah
S2: minta
jelaskan hukum berdoa selepas solat.
J: Imam kita Muhammad bin Idris asy-Syafie dalam kitab beliau yang
terkenal, Al-Umm berkata, “Saya memilih (berpendapat) bahwa disunatkan bagi
imam dan makmum apabila telah selesai dari solat agar mereka berzikir dan berdoa.
فقد قال
الإمام الشافعي رحمه الله تعالى في الأم، للشافعي:
وأختار للإمام والمأموم أن يذكرا الله بعد الانصراف من الصلاة، ويخفيان الذكر إلا أن
يكون إماماً يجب أن يُتعلم منه فيجهر حتى يرى أنه قد تُعُلِّم منه ثم يُسِرُّ، فإن
الله عز وجل يقول: وَلاَ تَجْهَرْ بِصَلاَتِكَ وَلاَ تُخَافِتْ بِهَا [الإسراء: 110] يعني
- والله تعالى أعلم - الدعاء، ولا تجهر: ترفع.
ولا تخافت: حتى لا تسمع نفسك. انتهي.
Pendapat ini dikukuhkan dengan kata2 imam nawawi di dalam
al-majmu’:
قال الإمام النووي في المجموع : (اتفق الشافعي والأصحاب وغيرهم رحمهم الله
على أنه يستحب ذكر الله تعالى بعد السلام، ويستحب ذلك للإمام والمأموم والمنفرد والرجل
والمرأة والمسافر وغيره ، ويستحب أن يدعو أيضا بعد السلام بالاتفاق وجاءت في هذه المواضع
أحاديث كثيرة صحيحة في الذكر والدعاء قد جمعتها في كتاب الأذكار ) اهـ.
Syeikh Zainuddin Al-Malibari dalam kitab beliau, Fathul Muin, mafhumnya
beliau membolehkan imam untuk menyaringkan suara ketika berzikir dan berdoa
jika bermaksud agar diaminkan oleh makmum. Beliau juga menyebut pendapat
gurunya Al-Imam Ibn Hajar Al-Haitami bahawa suara yang amat kuat yang boleh
mengganggu kekhusyukan org lain yang sedang solat sepatutnya diharamkan.
Manakala Syeikh Zakariya di dalam Al-Azhiyah menyatakan antara keadaan yg disunatkan berdoa adalah setelah selesai dari solat fardhu, ini berdasarkan hadis Abi Umamah Radhiyallahu Anhu. Hadis ini dikeluarkan oleh Imam At-Tirmizi dan beliau menyatakan martabatnya: hasan. Juga dikeluarkan oleh An-Nasai dlm [‘amalil yaumi wallailah]. Imam Ibn Hajar Al-Asqolani mendhoifkannya, rujuk Nataij Al-Fikr.
S3: bolehkah
berdoa untuk orang kafir dan bolehkah kita mengaminkan doa mereka yg baik?
J:
boleh mendoakan hidayah bagi orang kafir seperti yang telah sabit dari hadis
Nabi yang diriwayatkan oleh Ibn Umar. Hadis dikeluarkan oleh Imam Ahmad dan
At-Tirmizi, beliau mensahihkannya. Sebahagian ulama’ hanafi berpendapat bahawa
perkara tersebut tidak dibolehkan.
Mendoakan
orang kafir agar mereka diberi hidayah diperbolehkan, yang tidak diperbolehkan
adalah mendoakan orang kafir agar mendapat keampunan atas kekafirannya,
sedangkan orang yang didoakan sudah mati dalam keadaan kafir.
) فَرْعٌ ) يَجُوزُ إجَابَةُ دُعَاءِ الْكَافِرِينَ ، وَيَجُوزُ الدُّعَاءُ
لَهُ وَلَوْ بِالْمَغْفِرَةِ وَالرَّحْمَةِ ، خِلَافًا لِمَا فِي الْأَذْكَارِ إلَّا
مَغْفِرَةَ ذَنْبِ الْكُفْرِ مَعَ مَوْتِهِ عَلَى الْكُفْرِ فَلَا يَجُوزُ .
“boleh
menjawab doa orang-orang kafir, dan boleh mendoakannya, walaupun doa memohon
ampunan (maghfirah) dan kasih sayang (rahmat). Berbeza dengan keterangan dalam
kitab al-Azkar, kecuali mendoakan orang kafir dalam memintakan keampunan atas
kekafirannya, sedangkan orang yang didoakan sudah mati dalam keadaan kafir,
maka tidak diperbolehkan”. [ Hasyiyah al-Qalyubi ].
Syeikh
Ar-Ruyani berpendapat tidak boleh mengaminkan doa org kafir kerana ia adalah
doa yang tidak diterima berdalilkan firman Allah dlm surah ghafir ayat 50.
S4: ada
orang yang mengatakan bahawa ketika berdoa kita perlulah mengangkat tangan
menadah dan menghadap muka ke langit kerana Allah di langit. Adakah benar
kata-kata itu?
J:
mengangkat tangan ketika berdoa termasuk dalam adab-adab berdoa. Al-Hafizh Ibn
Hajar Al-Asqolani telah menyenaraikan empat belas buah hadis tentang mengangkat
tangan ketika berdoa dalam kitab Fathul Bari. Sebahagian dari hadis tersebut
terdapat dalam Sohih Bukhari, sebahagian lagi di dalam Sohih Muslim, dan
bakinya terdapat dalam kitab-kitab hadis yang lain.
Kesemua
hadis tersebut menetapkan perbuatan Nabi Shollallahu ‘Alaihi Wasallam
mengangkat tangan ketika berdoa dalam pelbagai situasi dan keadaan. Hadis-hadis
yang banyak dalam menceritakan perbuatan mengangkat tangan ini menyebabkan
hadis-hadis tersebut mencapai martabat mutawatir maknawi. Antara hadis tersebut
ialah:
إن ربكم حيي كريم،
يستحي من عبده إذا رفع إليه يديه أن يردهما صفرا
Rasulullah
menyatakan dalam hadis di atas bahawa Allah Subhanahu Wa Taala malu untuk tidak
membalas dengan sesuatu kepada hambanya yang (berdoa) mengangkat kedua
tangannya. Berdasarkan hadis tersebut kita dapati tidak ada sama sekali ruang
bagi golongan yang mengingkari orang yang berdoa mengangkat tangannya dalam apa
keadaan sekalipun kerana keumuman hadis ini.
Menurut
Syeikh Zainuddin bin Abdul Aziz al-Malibariy dalam kitabnya Irsyadil ‘Ibad
bahwa hukum mengangkat dua tangan itu adalah disunatkan bagi selain orang yang
sedang sembahyang dan yang sedang berkhutbah, adapun bagi keduanya maka tidak
disunatkan mengangkat dua tangan.
Dan
tangan yang diangkat itu adalah tangan yang dalam keadaan suci dan diangkat sehingga
sejajar tingginya dengan dua bahu. Adapun tangan yang bernajis menurut Syeikh
Sayyid Bakri bin Sayyid Muhammad Syatha dalam kitab beliau I’anatuth Thalibin
maka hukum mengangkatnya adalah makruh walaupun tangan itu tertutup.
Dan
jika hal yang didoakan itu merupakan masalah yang sangat rumit maka menurut
beliau, Al-Kurdiy berpendapat bahwa tangan itu diangkat bukan sejajar dengan
bahu, tetapi lebih tinggi lagi, sehingga tampaklah putih ketiaknya. Menurut
Syeikh Syihabuddin Qalyubiy dalam kitab beliau Hasyiyah al-Mahalliy bahwa tapak
tangan itu dirapatkan dan sebaiknya dalam keadaan terbuka, ertinya tapak tangan
itu tidak ditutup dengan sebarang penutup.
Hal
itu kita lakukan sebagai isyarat kita sedang menadah pemberian dan anugerah
dari Tuhan, dan dalam keadaan seperti itu maka pandangan mata ditujukan
kelangit, sebagai isyarat kita memerhatikan rahmat Allah yang sedang
diturunkan, bukanlah bertujuan melihat Allah kerana Dia tidak bertempat seperti
makhluk. Adapun Imam Al-Ghazali maka beliau berpendapat bahawa hendaklah tidak
mengangkat pandangan ke langit.
S5: Apakah
hukum menyapu muka setelah berdoa?
J: Sunat
menyapu muka berdasarkan hadis Umar Radhiyallahu ‘Anhu di dalam Sunan
At-Tirmizi. Martabat hadis: shohih ghorib. Imam Nawawi menetapkan bahawa
menyapu muka setelah doa hukumnya adalah mustahab jika ia dilakukan diluar
solat, adapun di dalam solat maka tidaklah disunatkan.
Wallahua’lam.
Rujukan:
·
تلخيص الأزهية في أحكام الأدعية لشيخ الإسلام القاضي زكريا الأنصاري
·
الأذكار للإمام النووي
·
الأم للإمام الشافعي
·
فتح المعين للشيخ زين الدين المليباري
download kitab Azhiyyah disini
No comments:
Post a Comment