Pages

Monday, April 7, 2014

PENDAPAT ULAMA' UMMAH BERKENAAN PENSYARIATAN MAULID NABI SHOLLALLAHU 'ALAIHI WASALLAM


Maulid Nabi bukanlah perkara asing dalam masyarakat muslim di Malaysia khususnya dan di seluruh dunia secara amnya. Sambutan maulid ini diadakan bagi memperingati Sayyidina Muhammad dan menghidupkan kembali kecintaan kepada baginda yang kian pudar. Namun sejak akhir-akhir ini, terdapat sebahagian masyarakat yang ragu-ragu atas keharusan sambutan tersebut.

Di sini saya akan menyenaraikan kata-kata sebahagian daripada ulama’ yang membenarkan sambutan maulid. Ketahuilah, jika kita ingin menyenaraikan kesemua kata-kata ulama’ berkenaan keharusan sambutan maulid sudah pasti penulisan ini akan menjadi terlalu panjang.

1.     Ibn Taimiyyah berkata : sebahagian manusia membesarkan hari kelahiran baginda dan menjadikannya bermusim (acara tahunan), dan bagi mereka ganjaran yang besar kerana baik niat mereka dan kerana memuliakan Rasulullah.[1]

2.     Imam Abu Syamah (Syeikh Imam Nawawi) berkata : antara perkara bid'ah yang paling baik pada zaman kita ialah bersedekah, melakukan perkara yang ma'ruf, berhias serta menzahirkan kegembiraan pada setiap tahun bertepatan dengan hari kelahiran baginda. Sesungguhnya amalan-amalan tersebut, disamping berbuat baik terhadap orang miskin, ia juga merupakan luahan perasaan cinta terhadap Rasulullah dan menta'zimkan baginda di hati pelaku amalan-amalan itu, dan juga sebagai tanda syukur kepada Allah kerana telah mengurniakan Rasulullah yang diutuskan sebagai rahmat sekalian alam.[2]

3.     Al-Imam As-Sakhowi berkata : Tidak melakukannya (sambutan maulid) seorang pun dari kalangan salaf pada kurun ke-3. Ia hanya diadakan selepas kurun tersebut, kemudian ia terus diamalkan oleh ummat Islam di setiap tempat dan kota, mereka bersedekah pada malam harinya dengan berbagai jenis sedekah dan mementingkan pembacaan maulid nabi.[3]

4.     Imam Suyuthi berkata : Ia termasuk dalam bid'ah hasanah yang diberi ganjaran pahala terhadap pelakunya kerana membesarkan keagungan Nabi dan menzahirkan kegembiraan dengan kelahirannya.[4]

5.     Imam Suyuthi juga berkata : disunatkan bagi kita untuk manzahirkan kesyukuran dengan kalahiran Nabi, berkumpul, memberi makan, dan meluahkan kegembiraan.[5]

6.     Imam Zaini Dahlan berkata : termasuk dalam perkara yang menta'zimkan baginda adalah bergembira pada malam hari kelahiran Nabi Shollallahu Alaihi Wasallam, dan membaca maulid.[6]

7.     Al-Imam Al-'Iraqi berkata : sesungguhnya melakukan upacara walimah dan memberi makan disunatkan pada setiap waktu, maka bagaimana pula jika ia disertakan dengan kegembiraan kerana munculnya Nur Sayyidina Muhammad pada bulan yang mulia ini? dan tidaklah ia menjadi makruh kerana ia bid'ah (perkara baharu) bahkan banyak perkara bid'ah yang hukumnya sunat dan terkadang boleh menjadi wajib.[7]

Berdasarkan kata-kata ulama’ di atas, kita dapati bahawa merayakan kelahiran Nabi adalah suatu perkara baharu yang diharuskan perlaksanaannya. Dan tidaklah ia suatu bid’ah yang menyesatkan yang membawa kepada azab api neraka seperti sangkaan sebahagian masyarakat. Wallahua’lam.

Terjemahan dan olahan dari kata-kata ulama yang dikumpul oleh Syeikh Hamza Al-Kattani Al-Maghribi


[1] Rujuk kitab اقتضاء الصراط المستقيم في مخالفة أصحاب الجحيم (1/297)
[2] Rujuk kitab السيرة الحلبية لعلي بن برهان الدّين الحلبي (1/83- 84)
[3] Rujuk kitab السيرة الحلبية لعلي بن برهان الدّين الحلبي (1/83- 84)
[4] Rujuk kitab الحاوي للفتاوى (1/292)
[5] Rujuk kitab الحاوي للفتاوى (1/292)
[6] Rujuk kitab الدّرر السنيّة (190)
[7] Rujuk kitab شرح المواهب اللدنّيّة للزرقاني

No comments:

Post a Comment