Pages

Friday, March 28, 2014

IKHTILATH (PERCAMPURAN) ANTARA LELAKI DAN PEREMPUAN

Gambar Hiasan

Sebagai seorang muslim, anda mestilah memahami dan mengetahui batas-batas syara’ dalam pergaulan seharian. Lebih-lebih lagi apabila melakukan tugas yang memerlukan komunikasi dan interaksi dengan bukan mahram. Di sini saya akan memberi penerangan hukum ikhtilath berdasarkan Kitab Mausu’ah Fiqhiyyah Kuwaitiyyah.[1]

Hukum ikhtilath antara lelaki dan perempuan berubah mengikut keadaan, jika ikhtilath tersebut menepati aturan syariah maka ia dibolehkan. Namun jika ia melanggar qawa’id syariah maka ia diharamkan. Ikhtilath jika terdapat di dalamnya :
-         Bersendirian dengan ajnabi dan memandang kearahnya dengan syahwat.
-         Tidak bersopan santun dan beradab.
-       Bersuka ria, bersentuhan antara ajnabi seperti percampuran ketika sambutan hari jadi dan perayaan.
Ikhtilat seperti yang diterangkan di atas adalah haram kerana menyalahi qawa’id syariah. Firman Allah Taala :

قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ
( katakanlah kepada lelaki yang beriman agar mereka menjaga pandangannya )[2]

وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ
( katakanlah kepada perempuan yang beriman agar mereka menjaga pandangannya )[3]

Allah Taala berfirman berkenaan wanita :

وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ
( dan janganlah menampakkan perhiasannya [auratnya] )[4]

وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِن وَرَاءِ حِجَابٍ ۚ
( apabila kamu meminta sesuatu [keperluan] kepada mereka [isteri-isteri Nabi] maka mintalah dari belakang tabir)[5]

Sabda Nabi Muhammad Shollallahu ‘Alaihi Wasallam :

لَا يَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ فَإِنَّ ثَلِثَهما الشَيطَانُ
( tidaklah bersendirian seseorang lelaki dengan perempuan [ajnabi] melainkan yang ketiga antara keduanya itu adalah syaitan )[6]

Nabi Shollallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda kepada Asma’ Binti Abu Bakar : Wahai Asma’, sesungguhnya perempuan apabila keluar haidh ( baligh ) tidak boleh dilihat darinya melainkan ini dan ini. Rasulullah mengisyaratkan kepada wajah baginda dan kedua telapak tangannya.[7]

Ulama’ bersepakat (ittifaq) bahawa haram bersentuhan antara lelaki dan perempuan ajnabi melainkan jika perempuan tersebut bersangatan tua dan tidak menimbulkan syahwat maka tidak mengapa bersalaman dengannya. Ibn Farhun berkata : “ Di dalam kenduri perkahwinan yang bercampur padanya lelaki dan wanita, tidak diterima penyaksian sebahagian mereka kepada sebahagian yang lain jika terdapat di dalam majlis tersebut perkara yang haram di sisi syara’. Ini kerana kehadiran mereka ke tempat yang demikian menjatuhkan sifat ‘adaalah.”

Dan dikecualikan dari ikhtilath yang haram : rawatan doktor ke atas pesakit dengan melihat kearahnya dan memegangnya kerana darurat. Ini berdasarkan kaedah الضرورات تبيح المحظورات ( perkara darurat membolehkan perkara yang ditegah ).

Dibolehkan ikhtilath jika terdapat hajat yang disyariatkan dengan syarat menjaga batasan-batasan syariat. Oleh itu, dibenarkan bagi para wanita untuk keluar rumah bagi melaksanakan solat berjemaah dan solat sunat hari raya. Sebahagian ulama’ pula membenarkan para wanita keluar melaksanakan fardhu haji dengan ditemani lelaki yang boleh dipercayai.

Begitu juga dibenarkan muamalat antara lelaki dan perempuan seperti jual beli, sewaan dan sebagainya. Imam Malik telah ditanya berkenaan perempuan tua yang tidak berkahwin, yang meminta bantuan dari seorang lelaki. Kemudian lelaki tersebut membantunya dan menunaikan hajatnya, adakah perkara tersebut dianggap baik? Beliau berkata : “ Perkara tersebut tidak mengapa, dan aku lebih sukai jika lelaki tersebut masuk bersama orang lain, dan jikalau orang ramai meninggalkan perempuan tersebut ( dengan urusan keperluannya ) nescaya dia akan binasa.” Ibn Rusyd berkata : “ Perkara ini (hanya dibolehkan) seperti beliau (Imam Malik) katakan jika lelaki tersebut menundukkan pandangannya dari melihat sesuatu yang tidak dihalalkan baginya.” Wallahua’lam.

*Terjemahan dan olahan dari Mausu’ah Fiqhiyyah Kuwaitiyyah.



[1] Rujuk الموسوعة الفقهية الكويتية jilid 2, ms/290,291.
[2] Surah An-Nur, ayat 30.
[3] Surah An-Nur, ayat 31.
[4] Surah An-Nur, ayat 31.
[5] Surah Al-Ahzab, ayat 53.
[6] Dikeluarkan oleh At-Tirmizi. Rujuk  تحفة الأحوذي jilid 6, ms/384.
[7] Hadis dikeluarkan oleh Abu Daud. Rujuk عون المعبود jilid 4, ms/106.

No comments:

Post a Comment