Gambar Hiasan |
Hal ini telah disebut dan diterangkan oleh Al-Imam Jalaluddin Abdul Rahman Bin Abi Bakr As-Suyuthi di dalam sebuah risalah beliau yang bertajuk نتيجة الفكر في الجهر بالذكر.[1] Risalah tersebut pada asalnya adalah jawapan beliau terhadap persoalan adakah makruh atau tidak melakukan halaqah-halaqah zikir dan meninggikan suara ketika zikir seperti yang dibuat oleh para sufi.
Beliau pun menjawab : “Sesungguhnya
tidak ada sama sekali makruh pada hal yang demikian itu, dan telah nyata
hadis-hadis yang menuntut agar menguatkan suara ketika berzikir, dan terdapat
juga hadis-hadis yang menuntut agar memperlahankan suara. Dan hasilnya apabila
dihimpunkan kedua-duanya; sesungguhnya yang demikian itu (menguatkan dan
memperlahankan suara ketika berzikir) berbeza-beza mengikut keadaan dan
individu.”[2]
Kita dapati masalah ini seakan-akan
masalah pembacaan Al-Quran yang telah di jelaskan oleh Imam Nawawi di dalam
kitab beliau berjudul التبيان في آداب حملة القرآن pada fasal mengangkat suara ketika Membaca
Al-Qur’an.
Beliau berkata : Ketahuilah bahawasanya telah datang hadis-hadis di
dalam kitab hadis yang sahih dan di dalam kitab selainnya yang menunjukkan
kesunatan menyaringkan suara ketika pembacaan Al-Quran. Dan juga telah datang
atsar yang menunjukkan kesunatan membacanya dengan perlahan.... Berkata Imam
Abu Hamid Al-Ghazali dan ulama’ yang lain : “kaedah menghimpunkan hadis dan
atsar yang berbagai di dalam permasalahan ini ialah; sesungguhnya
memperlahankan suara itu jauh daripada riya’, dan ia lebih afdhol bagi individu
yang takut timbul perasaan riya’. Jika dia tidak takut perkara itu, maka
meninggikan suara dan menyaringkannya lebih afdhol. Ini kerana amal padanya
lebih banyak, dan faedahnya sampai kepada orang lain. Dan perkara yang
menjangkaui orang lain itu lebih baik daripada perkara yang sebaliknya. Selain
itu, ia juga menghidupkan hati pembacanya, menghimpunkan tumpuannya untuk
berfikir berkenaan ayat yang dibaca, memberi perhatian pendengarannya pada
bacaannya, menghilangkan mengantuk, menambah tenaga, menggerakkan orang yang
tidur dan menyedarkan orang yang lalai serta menyegarkan mereka.” Mereka juga
berkata : “Jika pembacanya mempunyai salah satu niat daripada perkara ini, maka
lebih afdhol baginya menyaringkan suara. Dan jika terkumpul semua niat-niat ini
nescaya berganda ganjaran pahalanya.[3]
Imam Suyuthi kemudiannya
menyenaraikan dua puluh lima hadis yang membenarkan berzikir secara nyaring.
Antaranya :
أخرج مسلم والترمذي
عن معاوية أن النبي صلى الله عليه وسلم خرج على حلقة من أصحابه فقال: ما يجلسكم؟ قالوا:
جلسنا نذكر الله ونحمده فقال: إنه أتاني جبريل فأخبرني أن الله يباهي بكم الملائكة[4]
أخرج البيهقي عن
عبد الله بن مغفل قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: ما من قوم اجتمعوا يذكرون
الله إلا ناداهم مناد من السماء قوموا مغفوراً لكم قد بدلت سيئاتكم حسنات[5]
أخرج الإمام أحمد
في الزهد عن ثابت قال: كان سلمان في عصابة يذكرون الله فمر النبي صلى الله عليه وسلم
فكفوا فقال: ما كنتم تقولون؟ قلنا نذكر الله، قال: إني رأيت الرحمة تنزل عليكم فأحببت
أن أشارككم فيها، ثم قال: الحمد لله الذي جعل في أمتي من أمرت أن أصبر نفسي معهم[6]
Kesimpulan yang kita dapati
daripada tulisan beliau ini, sesungguhnya hadis-hadis yang dinyatakan ini tidak
sama sekali menunjukkan kemakruhan menyaringkan suara ketika berzikir. Bahkan
pada hadis-hadis tersebut terdapat bukti (sama ada tersurat mahupun tersirat)
yang menunjukkan kesunatannya.
Memperlahankan suara itu lebih baik jika
ditakuti riya’ dan mengganggu orang yang bersolat atau tidur. Manakala
menjaharkan suara itu lebih baik pada selain keadaan tersebut. Wallahua’lam.
*Terjemahan dan olahan dari risalah bertajuk نتيجة الفكر في الجهر بالذكر.
[4] Hadis dikeluarkan oleh Imam Muslim di dalam kitab sahih beliau
(2075/4), Kitab zikir,doa,taubat dan istighfar, Bab kelebihan berkumpul untuk
membaca Al-Quran dan berzikir. Dan Imam Tirmizi di dalam sunan beliau (460/5).
[6] Hadis dikeluarkan oleh Imam Ahmad di dalam Kitab Zuhud, daripada hadis
Tsabit Al-Bannani, hadis mursal.
No comments:
Post a Comment