Pages

Saturday, March 8, 2014

HUKUM BERQASIDAH DAN MENDENGARNYA

Gambar hiasan

Qasidah adalah syair-syair yang dilagukan, disusun bertujuan untuk memuji Nabi Muhammad Shollallahu 'Alaihi Wasallam. Untuk mengetahui hukum mendengar syair-syair yang dilagukan ini, mari kita teliti tulisan Syeikh Ibn Hajar Al-Haitami di bawah:

Ketahuilah sesungguhnya di dalam mazhab kita[1] dimakruhkan berlagu-lagu dan mendengarnya melainkan apabila disertai dengan perkara yang berikut:

Berkata sebahagian Ulama’: “Sesungguhnya berlagu-lagu hukumnya sunat bagi majlis kenduri kahwin dan yang seumpamanya.”[2]

Berkata Imam Al-Ghazali dan Syeikh Ibn Abdul Salam yang merupakan dalam kalangan ulama’ besar mazhab kita: “Hukumnya sunat jika ia dapat menghidupkan cahaya bagi hal yang mengingatkan akhirat.”

Dengan kata-kata ini kita dapat ketahui bahawa syair yang mengandungi suruhan melakukan taat, atau mempunyai hikmah, atau yang menceritakan akhlak yang mulia atau sifat zuhud, dan menceritakan sifat2 terpuji yang lain seperti galakan melakukan taat dan perkara sunat, atau menjauhi maksiat, semua yang terlibat dalam menyusun,melagukan dan mendengar syair-syair yang terkandung padanya mesej ini hukumnya adalah sunat.

Berkata Syeikh Al-Azro’i: Betapa indahnya kata-kata Al-Mawardi: “Syair di dalam bahasa Arab itu disunatkan jika ia memberi peringatan tentang bahaya dunia, atau mengajak berusaha mendapatkan akhirat, atau menggalakkan berakhlak dengan akhlak-akhlak mulia. Dan syair yang diharuskan pula adalah syair yang selamat dari perkara yang keji dan penipuan. Dan syair yang dilarang adalah syair yang disertai dua perkara itu.”

Jika kamu katakan: “Telah dinukilkan dari Qadhi Al-Husain, dari Syeikh Abu Al-Qasim Al-Junaid, dan dia merupakan antara ulama’ besar mazhab Syafie: Sesungguhnya mendengar lagu itu dapat dibahagikan kepada tiga; pendengaran orang awam: hukumnya haram kerana nafsu-nafsu yang menetap dalam diri mereka, pendengaran orang zuhud: hukumnya harus kerana dapat bermujahadah, pendengaran para arifin billah: hukumnya sunat kerana hidupnya hati-hati mereka....”

Aku katakan: tidaklah Al-Junaid berseorangan dalam menyatakan pendapatnya yang demikian itu, bahkan Al-Mawardi dan ulama’ selainnya juga telah menyatakan qaul yang serupa. Dan bukanlah kenyataan ini bercanggah dengan apa yang telah diterangkan. Ini kerana hukum-hukum yang telah terdahulu disebutkan, ditetapkan bagi lagu-lagu yang didengar yang tidak menghasilkan fitnah serta tidak disertai walaupun dengan satu jenis kemungkaran. Adapun maksud yang dikehendaki dari kata-kata pengharaman Al-Junaid ini adalah hukum bagi lagu yang ditakuti menimbulkan fitnah seperti mendengar suara perempuan ajnabi yang dilunakkan, hal inilah yang sering berlaku dalam masyarakat awam.

Kemudian aku dapati sebahagian ulama Syafie mengatakan: “Jelas bahawa Al-Junaid tidaklah menggunakan kalimah tahrim dengan makna Istilahi, dan yang dia ingin maksudkan hanyalah tidak baik (لا ينبغي)”.

Dan apa yang telah aku nyatakan berkaitan kalam beliau ini (adalah hukum bagi lagu yang membawa fitnah) adalah lebih utama (tepat). Hal ini tidak tersembunyi bagi orang yang menelitinya. Dan seolah-olah Imam Al-Ghazali mengambil kalam Al-Junaid tatkala beliau berkata di dalam ihya’: “Mendengar lagu itu sunat bagi orang yang hatinya dipenuhi kecintaan kepada Allah dan kerinduan untuk bertemuNya, sesungguhnya pendengarannya itu akan menzahirkan ahwal, mulathofah, dan mukasyafah dalam dirinya. Dan boleh jadi hukum mendengar lagu itu harus jika orang tersebut merindui seseorang yang dibolehkan seperti isteri atau ibunya, dan harus juga bagi orang awam yang hatinya tidak dikuasai cinta Allah, juga tidak dikuasai hawa nafsu. Dan hukum tersebut menjadi haram bagi orang yang dimenangi hatinya oleh nafsu yang diharamkan.

*Terjemahan dan olahan dari kitab كف الرعاع عن محرمات اللهو والسماع، حكم الإسلام في الغناء والموسيقي والشطرنج - karangan Al-Imam Al-Allamah Ahmad Bin Muhammad Bin Hajar Al-Haitami. Untuk penerangan lanjut sila rujuk kitab.pdf








[1] Mazhab Syafie
[2] Rujuk kitab الزواج والعلاقات الجنسية في الإسلام

No comments:

Post a Comment