Pages

Saturday, June 7, 2014

Malam Nisfu Sya'ban


Al-Hafiz Al-Muhaddits Syeikh Abdullah Bin Muhammad Bin Siddiq Al-Ghumari Rahimahullah Taala merupakan salah seorang tokoh ulama’ Maghribi yang bermazhab aqidah Asy’ari dan fiqh Maliki. Beliau yang juga merupakan seorang tokoh sufi telah banyak menyumbang jasa terhadap dunia Islam melalui karya-karya ilmiahnya dalam pelbagai bidang ilmu. Ketinggian ilmu beliau dalam bidang hadis menjadikan hampir kesemua tulisan beliau dipenuhi nas-nas nabawi. Selain itu, kefaqihan beliau juga dapat kita lihat dalam metod beliau bertaamul dengan nas-nas tersebut.

Salah satu tulisan beliau yang wajar diketengahkan adalah kitab Husnul Bayan Fi Laylatin Nisfi Min Sya’ban, yang menghuraikan berkenaan:

·        Sejarah permulaan sambutan nisfu Sya’ban
·        amalan-amalan yang dianjurkan pada malam hari tersebut
·        Hadis berkenaan kelebihan malam nisfu Sya’ban
·        Berkenaan doa yang dikhususkan pada malam tersebut
·        Berkenaan solat yang dikhususkan padanya
·        Kesimpulan

Sebahagian terjemahan kitab…

Sambutan malam nisfu Sya’ban mula diadakan oleh para tabiin dari ahli Negeri Syam seperti Khalid Bin Ma’dan, Makhul, Luqman Bin Amir dan selainnya. Mereka memuliakan malam tersebut dan beribadah dengan bersungguh-sungguh padanya. Dikatakan bahawa telah sampai kepada mereka sebuah riwayat israiliyyah berkenaan perkara tersebut. Kemudian orang ramaipun mengikuti perbuatan mereka dan sambutan ini menjadi masyhur. Dan terjadi perbezaan pendapat ulama’ berkaitan hal ini.

Satu kumpulan ahli ibadah dari Basroh bersetuju dengan pendapat ahli Syam dalam membesarkan malam tersebut. Adapun kebanyakan ulama Hijaz mengingkari perbuatan tersebut bahkan membid’ahkannya. Antara ulama tersebut adalah Atho’, Ibn Abi Malikah dan fuqoha’ Madinah, ini juga merupakan pendapat Ashab Imam Malik. Ibn Waddhah meriwayatkan dari Zaid Bin Aslam, beliau berkata: “Kami tidak menemui seorangpun dari masyayikh dan fuqoha’ -di Madinah- yang berpendapat boleh menyambut malam nisfu Sya’ban, dan mereka juga tidak mengambil hadis Makhul. Mereka juga tidak berpendapat bahawa malam tersebut mmpunyai kelebihan berbanding selainnya.”

…tamat terjemahan…

Namun sebahagian ulama menyatakan bahawa menghidupkan malam nisfu Sya’ban adalah dianjurkan (mustahab). Antara ulama’ yang berpendapat sedemikian adalah Imam Mazhab Syafie seperti yang beliau sebutkan di dalam Al-Umm.

أخبرنا الربيع قال أخبرنا الشافعي قال أخبرنا إبراهيم بن محمد قال أخبرنا ثور بن يزيد عن خالد بن معدان عن أبي الدرداء قال : " من قام ليلة العيد محتسبا لم يمت قلبه حين تموت القلوب."

قال الشافعي : وبلغنا أنه كان يقال : إن الدعاء يستجاب في خمس ليال في ليلة الجمعة , وليلة الأضحى , وليلة الفطر , وأول ليلة من رجب , وليلة النصف من شعبان

أخبرنا الربيع قال أخبرنا الشافعي قال أخبرنا إبراهيم بن محمد قال رأيت مشيخة من خيار أهل المدينة يظهرون على مسجد النبي صلى الله عليه وسلم ليلة العيد فيدعون ويذكرون الله حتى تمضي ساعة من الليل , وبلغنا أن ابن عمر كان يحيي ليلة جمع , وليلة جمع هي ليلة العيد لأن صبيحتها النحر.
قال الشافعي : وأنا أستحب كل ما حكيت في هذه الليالي من غير أن يكون فرضا

Tidak dinafikan bahawa dalil-dalil yang digunakan dalam masalah ini kesemuanya adalah dhoif, namun ulama’ membenarkan beramal dengan hadis-hadis dhoif ini di dalam bab fadhoil a’mal dengan syarat-syarat tertentu. Imam Nawawi menyatakan di dalam Al-Majmuk:

قال أصحابنا : يستحب إحياء ليلتي العيدين بصلاة أو غيرها من الطاعات ( واحتج ) له أصحابنا بحديث أبي أمامة عن النبي صلى الله عليه وسلم { من أحيا ليلتي العيد لم يمت قلبه يوم تموت القلوب } وفي رواية الشافعي وابن ماجه : " { من قام ليلتي العيدين محتسبا لله تعالى لم يمت قلبه حين تموت القلوب } رواه عن أبي الدرداء موقوفا , وروي من رواية أبي أمامة موقوفا عليه ومرفوعا كما سبق , وأسانيد الجميع ضعيفة ...

واستحب الشافعي والأصحاب الإحياء المذكور , مع أن الحديث ضعيف , لما سبق في أول الكتاب أن أحاديث الفضائل يتسامح فيها , ويعمل على وفق ضعيفها

Kemudian Syeikh Abdullah Al-Ghumari meneruskan perbahasan berkaitan cara menghidupkan malam tersebut. Sebahagian ulama’ seperti Khalid Bin Ma’dan, Luqman Bin ‘Amir, dan Ishaq Bin Rahuyah menganjurkan agar sambutannya diadakan secara berjemaah di masjid. Manakala sebahagian ulama berpendapat makruh untuk mengadakan perhimpunan di masjid untuk solat dan berdoa secara berjemaah, namun tidak makruh jika seseorang itu solat bersendirian pada malam tersebut. Ini adalah pendapat Imam Auzaie. Syeikh Abdullah Al-Ghumari kemudiannya menyatakan bahawa bapa beliau berpegang dengan pendapat pertama, beliau menyeru ikhwannya agar berkumpul di Zawiyah Siddiqiyyah pada malam tersebut untuk berzikir, membaca Al-Quran dan berdoa.

Terjemahan kesimpulan (khulasoh) dari kitab beliau…

1.     Sesungguhnya kelebihan malam nisfu Sya’ban telah sabit secara keseluruhannya (berdasarkan hadis-hadis) dan orang yang mengingkarinya (menolaknya) secara mutlak seperti yang dilakukan oleh Ibn Al-Arabi Al-Ma’afiri adalah salah.
2.     Disunatkan untuk menghidupkan malam tersebut dengan pelbagai jenis ibadah. Dan hal tersebut dilakukan pada waktu malam seperti yang telah maklum dan tersebut di dalam hadis-hadis.
3.     Perbuatan yang banyak dilakukan oleh orang awam pada malam hari tersebut selepas maghrib dengan membaca Surah Yaasin sebanyak 3 kali dengan niat yang pelbagai, diikuti dengan doanya yang masyhur adalah suatu bid’ah yang ditegah. Ia tidak sepatutnya dilakukan kerana terkandung di dalamnya keburukan-keburukan. Dan sejelek-jelek keburukan itu adalah i’tiqad bahawa dengan doa tersebut Allah akan mengampunkan segala perbuatannya dan memindahkan namanya dari golongan yang celaka kepada golongan yang bahagia. Maka dengan I’tiqodnya itu tadi, dia berterusan dalam kemaksiatan dan tidak bertaubat.
4.     Sesungguhnya solat 100 rakaat, atau 50, atau 12, dengan cara yang khusus pada malam hari tersebut adalah satu perkara yang bathil, tidak ada asal dan tidak patut dilakukan. Dan sepatutnya seseorang itu bersolat sekadar kemampuannya tanpa ditentukan kadar tertentu.
5.     Sayugianya bagi insan untuk menyambut kedatangan malam ini dengan taubat yang benar dan ikhlas agar dia berjaya mendapat anugerah Allah seperti dalam firman-Nya:
ياأيها الذين آمنوا توبوا إلى الله توبة نصوحا عسى ربكم أن يكفر عنكم سيئاتكم ويدخلكم جنات تجري من تحتها الأنهار يوم لا يخزي الله النبي والذين آمنوا معه نورهم يسعى بين أيديهم وبأيمانهم يقولون ربنا أتمم لنا نورنا واغفر لنا إنك على كل شيء قدير

…tamat terjemahan…

Perhatian:
Berdasarkan penerangan Syeikh Abdullah Al-Ghumari dalam kitab beliau ini pada ms/18 & 19, beliau menyatakan bahawa pembacaan Yaasin dengan kaifiat tersebut (dibaca sebanyak tiga kali, setiapnya disertai niat tertentu) dan solat sunat yang disertai dengan niat tertentu adalah amalan yang bathil kerana ketiadaan dalil yang khusus berkaitan amalan tersebut dan kerana solat tidak sah melainkan dengan niat yang ikhlas kerana Allah Taala. Beliau berpendapat bahawa perkara ini sayugianya dijauhi dan sebaiknya orang ramai melakukan amalan-amalan yang telah dinyatakan di dalam hadis yang telah disebut di awal kitab walaupun hadis tersebut dhoif. Ini kerana melakukan amalan yg bersandarkan hadis dhoif lebih baik dari melakukan amalan yang baharu yang tidak ada asalnya. Ini merupakan ijtihad beliau dalam masalah tersebut.


Sebahagian ulama' pula berpendapat diharuskan bacaan Yaasin dan solat sunat pada malam tersebut. Pendapat inilah yang menjadi amalan majoriti masyarakat nusantara. Imam Suyuthi di dalam kitab beliau 'Amalul Yaumi Wallailah meriwayatkan sebuah hadis tentang kelebihan orang yang membaca Yaasin pada siang dan malam hari kerana mengharap keredhaan Allah, maka akan Allah akan mengampunkan dosanya.


Berdasarkan keumuman hadis ini, maka tidak ada tegahan sama sekali untuk kita membaca surah Yaasin pada bila-bila masa. Hanya saja ulama' mengkhususkan malam nisfu Sya'ban untuk membaca Yaasin kerana terdapat pada malam tersebut fadhilat yang besar yang tidak seharusnya disia-siakan oleh pencari redha ilahi. Dan tidaklah bererti pembacaan Yasin pada malam tersebut menjadi suatu kewajipan atau kefardhuan ke atas umat Islam, tetapi ia hanyalah salah satu bentuk amal kebaikan yang boleh dilakukan pada malam nisfu Sya'ban dan pada malam-malam selainnya.

Adapun solat sunat yang dilakukan dengan niat tertentu, maka ia adalah salah satu bentuk tawassul dengan amal soleh (iaitu solat tersebut) agar diperkenankan hajatnya. Dalam masa yang sama, ia juga termasuk dalam solat hajat yang disepakati oleh ulama' akan keharusan untuk melaksanakannya. Selain itu, terdapat sebuah hadis riwayat Imam At-Thabrani bahawa barangsiapa yang bersolat 6 rakaat selepas solat Maghrib maka akan diampuni dosanya walaupun sebanyak buih di lautan. Sila rujuk kitab Syeikh Zaki Ibrahim bertajuk Usul Al-Wushul, bab Malam Nisfu Sya'ban.

Selain itu, kita dapati di dalam kitab Syeikh Abdullah Al-Ghumari, beliau tidak membenarkan amalan tersebut kerana kesalahan i'tiqod pelakunya. Hal ini seolah-olah disepakati oleh Syeikh Zaki Ibrahim tatkala beliau menyebut dihujung perbahasan bab ini: "Yang penting dalam urusan ini, pelakunya tidak beri'tiqod bahawa perbuatan tersebut adalah syariat yang sabit, barangsiapa yang menyalahinya maka ia telah bersalah dan berdosa, sebaliknya ia hanyalah fadhail a'mal yang diperbolehkan bagi sesiapa yang ingin melakukannya...". 

Kesimpulannya, ulama' sufi berbeza pendapat berkenaan masalah ini. Wallahua'lam.


*Penerangan lanjut sila baca kitab حسن البيان في ليلة النصف من شعبان
*Download kitab disini.

No comments:

Post a Comment