Pages

Friday, October 2, 2015

Memahami mantiq Al-Quran melalui pembuktian kebatilan dakwaan ketuhanan Sayyidina Isa Alaihissalam.


Gambaran Jesus dan Mary oleh penganut agama Nasrani
Allah Taala berfirman di dalam Al-Quran:
مَّا الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَأُمُّهُ صِدِّيقَةٌ ۖ كَانَا يَأْكُلَانِ الطَّعَامَ
المائدة: ٧٥

Al-Masih Ibnu Maryam itu tidak lain tidak bukan adalah seorang Rasul yang telah terdahulu sebelumnya beberapa orang Rasul, dan ibunya seorang perempuan yang amat benar, mereka berdua memakan makanan (seperti kamu juga).

Ayat di atas mengandungi tiga bukti kebatilan dakwaan nasrani yang beriktiqad bahawa Nabi Isa adalah tuhan atau anak tuhan.

1.     Penetapan kerasulan baginda sepertimana rasul-rasul sebelumnya

2.     Baginda adalah anak Maryam

3.     Nabi Isa dan ibunya Maryam berhajat kepada makanan

Penetapan Nabi Isa sebagai rasul sepertimana rasul-rasul sebelumnya dapat kita fahami dari konteks ayat ini yang menggunakan ما النافية (lafaz ما dengan tujuan menidakkan) kemudian diikuti dengan أداة الاستثناء (lafaz إلا yang bertujuan mengecualikan). Gabungan dua lafaz ini dalam suatu ayat memberi satu makna yang baru yang disebut sebagai الحصر (pengehadan makna) atau disebut dalam ilmu balaghah sebagai القصر (pengkhususan sesuatu perkara dengan sesuatu perkara).

Terdapat banyak cara atau jalan untuk mendapatkan makna qasr atau hasr, Imam As-Suyuthi menyebutkan dalam nazhom beliau bagi kitab Talkhis Khatib Al-Qazwayni yang berjudul ‘Uqud Ul-Juman Fi ‘Ilmi Al-Maany wal Bayan:

وَطُرُقُ الْقَصْرِ كَثِيرَةٌ تَضُمّْ
..........................
وَلَيْسَ عَمْرٌو شَاعِرًا بَلْ حَامِدُ
كَالْعَطْفِ زَيْدٌ قَائِمٌ لا قَاعِدُ
إِلَّا رَسُولٌ مَا الحِمَى إِلَّا اليَدُ
وَالنَّفْيِ مَعْ إِلَّا كَمَا مُحَمَّدُ

Salah satunya adalah dengan mendatangkan huruf nafi seperti ما dengan diikuti pengecualian seperti إلا. Contohnya:

ما زيد رجل كريم = Zaid bukanlah lelaki yang mulia

ما زيد إلا رجل كريم = Zaid tidak lain tidak bukan adalah lelaki yang mulia

Lafaz “tidak lain tidak bukan” dalam ayat ini terhasil dari gabungan ما dan إلا dalam ayat tersebut.

Jika kita sudah memahami kaedah ini, maka kita pasti meyakini bahawa Nabi Isa bukanlah tuhan, baginda tidak lain tidak bukan adalah seorang rasul. Dan rasul adalah “duta dari kalangan manusia (bererti makhluk, bukan tuhan) yang merdeka (bukan hamba), lelaki, baligh, dan berakal, yang menjadi perantaraan antara Allah dan hambaNya yang diberati dengan hukum taklifi, dan mereka (para rasul) adalah pilihan Allah untuk menyampaikan kepada hambaNya segala perutusan Tuhan.”[1]

Barangsiapa yang memahami makna kerasulan sudah pasti tidak akan sama sekali mendakwa ketuhanan Nabi Isa Alaihissalam. Kemudian Allah Subhanahu wa Taala menguatkan lagi hujjah ini dengan menyifati lafaz رسول dalam ayat tersebut dengan jumlah fi’liyyah (ayat yang dimulai dengan fi’il) yang menduduki tempat sifat atau na’at bagi lafaz رسول yang berbentuk nakirah. Berkata pengarang Nazhom Jumal:

فَإِعْرَابُهَا حَالٌ لِمَا قَبْلُ قْدْ خَلاَ
وَإِنْ وَقَعَتْ مِنْ بَعْدِ مَحْضٍ مُعَرَّفٍ
فَإِعْرَابُهَا نَعْت لِمَا قَبْلُ قَدْ تَلاَ
وَإِنْ وَرَدَتْ مِنْ بَعْدِ مَحْضِ مُنَكَّرٍ
وَمعْرِفَةٍ لَيْسَا بِمَحْضيْنِ فاقْبَلاَ
وَتَحتَمِل الوَجْهيْنِ بَعْدَ مُنَكَّرٍ

Jika sesuatu ayat (sama ada jumlaf fi’liyyah atau ismiyyah) berada setelah isim makrifah yang murni (tiada campuran nakirah) maka ayat tersebut dii’rab حال bagi isim makrifah tersebut. Contohnya:

نظرت إلى زيد يقرأ القرآن = Aku melihat kearah Zaid dalam keadaan dia sedang membaca Al-Quran. Ayat “dia sedang membaca Al-Quran” disini berada pada tempat حال bagi Zaid kerana Zaid adalah isim makrifah yang murni.

Adapun jika sesuatu ayat (sama ada jumlaf fi’liyyah atau ismiyyah) berada setelah isim nakirah yang murni (tiada campuran makrifah) maka ayat tersebut dii’rab نعت bagi isim nakirah tersebut. Contohnya:

نظرت إلى رجل يقرأ القرآن = Aku melihat kearah seorang lelaki yang sedang membaca Al-Quran. Ayat “sedang membaca Al-Quran” disini berada pada tempat نعت bagi lelaki kerana lelaki adalah isim nakirah yang murni.

Contoh lain adalah seperti dalam ayat Al-Quran di atas:
مَّا الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ
Al-Masih Ibnu Maryam itu tidak lain tidak bukan adalah seorang Rasul yang telah terdahulu sebelumnya beberapa orang Rasul. Ayat “yang telah terdahulu sebelumnya beberapa orang Rasul” di sini berada pada tempat نعت bagi lafaz Rasul.

Imam As-Suyuthi telah menyebut di dalam Uqud Ul-Juman faedah terjadinya idhofah atau na’at pada khobar atau musnad yang nakirah:

وَكَوْنُهُ مُخَصَّصًا بِالْوَصْفِ
........
فَائِدَةً وَتَرْكُهُ لِلْفَقْدِ عَمّْ
أَوْ بِإِضَافَةٍ لِكَوْنِهِ أَتَمّْ

Faedahnya adalah untuk menjadikan maknanya lebih sempurna. Kita telah memahami dari ayat Al-Quran tadi bahawa Nabi Isa adalah seorang rasul, dan rasul tidak lain tidak bukan hanyalah utusan Allah yang terdiri dari kalangan hambanya. Dan rasul ini telah didahului oleh rasul-rasul yang lain. Tidakkah kalian melihat bahawa Sayyiduna Adam, Sayyiduna Musa dan selain mereka yang terdiri dari kalangan rasul adalah hamba Allah? Makhluk yang dicipta oleh Allah. Maka bagaimana kalian boleh membeza-bezakan antara mereka dan Isa sedangkan mereka semua adalah rasul?

Selain itu, lafaz خلت dalam ayat tersebut yang bererti مضت وفنيت (telah berlalu dan telah binasa) menunjukkan bahawa rasul bukanlah bersifat dengan sifat baqa’ (kekal) bahkan bersifat dengan sifat fana’ (binasa) dan mereka mati sepertimana matinya manusia biasa. Oleh itu, jika ternafi sifat kekal dari para rasul, mustahil bagi mereka untuk menjadi tuhan, kerana tuhan itu kekal selama-lamanya. Dan Nabi Isa adalah dari kalangan rasul, maka mustahil baginya untuk menjadi tuhan.

Inilah kaedah qiyas yang menepati rukun-rukunnya yang diajar oleh Allah Taala kepada setiap orang yang menggunakan akalnya agar mereka meyakini keesaanNya. Wallahua’lam.

 

Kaedah qiyas:

Hukum asal: Rasul adalah makhluk

Illah atau sebab: Fana’ atau binasanya para rasul

Perkara asal: Para rasul terdahulu

Perkara cabang: Nabi Isa

Kesimpulan: Nabi Isa dihukumi sebagai makhluk

 

Kaedah mantiq:

-         Para rasul mati dan binasa

-         Semua yang mati dan binasa adalah makhluk

-         Maka semua rasul adalah makhluk

 

-         Nabi Isa adalah dari kalangan rasul

-         Maka Nabi Isa Alaihissalam adalah makhluk





[1] Imam Al-Laqqani, Hidayatul Murid Syarah Jauharatu At-Tauhid.

No comments:

Post a Comment