Pages

Monday, December 14, 2015

Hukum Dan Dalil Maulid Nabawi di sisi Imam Suyuthi

Bulan Rabiul Awwal pada setiap tahun sentiasa diingati dan mengharum di fikiran serta hati para pencinta Nabi, harumannya semerbak sejarah Nabi yang berkembang mekar bermula pada bulan ini. Keindahan taman kasih para pencinta Nabi dihiasi berbagai aktiviti dan acara yang berwarna warni, disirami airmata kasih dan tangisan rindu tatkala dibaca riwayat agung Junjungan Nabi. Namun ada sebahagian manusia yang masih keliru dan tidak yakin dengan amalan maulid yang dilakukan pada bulan ini, adakah ia menepati ajaran Nabi?
Imam As-Suyuthi telah ditanya apakah hukum melaksanakan majlis maulid rasul pada bulan Rabi’ul Awwal di sisi syarak? Adakah ia perbuatan yang dipuji atau yang dikeji? Adakah pelakunya mendapat ganjaran pahala atau tidak? Di sini kami nyatakan jawapan beliau:
Majlis Maulid pada asalnya adalah perkumpulan orang ramai untuk membaca ayat-ayat Al-Quran, membaca kisah-kisah permulaan hidup Baginda Shollallahu ‘Alaihi Wasallam, dan peristiwa-peristiwa yang berlaku ketika kelahiran baginda, kemudian dihidangkan sedikit jamuan, dan setelah itu merekapun bersurai. Majlis ini pada asalnya berjalan seperti ini tanpa disertai amalan-amalan baharu yang baik (yang disebut sebagai bid’ah hasanah) yang mana pelakunya akan medapat ganjaran pahala; kerana pada dasarnya amalan tersebut tidak lain tidak bukan adalah untuk membesarkan dan memuliakan Nabi serta menzahirkan kegembiraan atas kelahiran semulia-mulia insan.

Sejarah majlis Maulid Nabawi
Sultan Al-Muzaffar Kokburi
Orang yang mula-mula merayakan Maulid Nabawi - seperti yang direkodkan oleh Imam Ibn Kathir - adalah Raja tanah Irbil, Al-Malik Al-Muzhaffar, Abu Said Kokburi Bin Zainuddin[1]  yang hidup sezaman dengan Sultan Salahuddin Al-Ayubi serta pernah ikut berperang bersamanya menentang tentera salib. Berkata Ibn Kathir: “Beliau merayakan Maulid Nabawi pada bulan Rabiul Awwal dengan perayaaan yang amat besar. Beliau merupakan seorang yang mulia, berani, perwira, bijaksana dan alim, moga Allah Taala merahmatinya. Syeikh Ibn Dihyah telah mengarang untuknya sebuah kitab tentang peristiwa kelahiran Nabi yang dinamakan At-Tanwir Fi Maulid Al-Basyir An-Nazir, maka beliaupun menghadiahkan 1000 dinar kepada Syeikh tersebut.”[2]
Cucu Imam Ibn Al-Jauzi menjelaskan dalam kitab Mir-atu Az-Zaman bahawa hidangan yang disediakan oleh Al-Muzhaffar dalam sebahagian acara maulidnya adalah sebanyak 5000 kepala kambing bakar, 10,000 ekor ayam, 100 ekor kuda, 100,000 biji buah avocado, dan 30,000 pinggan manisan. Majlisnya ini dihadiri para ulama’ dan ahli tasawwuf. Beliau menyediakan alunan qasidah dan syair bagi mereka dan turut serta menari bersama-sama. Beliau membelanjakan sebanyak 300,000 dinar setiap tahun bagi acara maulid, dan sebanyak 100,000 dinar bagi rumah tetamu yang datang ke majlis ini, beliau juga membelanjakan sebanyak 30,000 dinar bagi dua tanah haram dan urusan pengairan tanah Hijaz. Ini semua tidak termasuk sedekah yang dilakukannya secara tersembunyi.[3]
Isteri Al-Muzhaffar Rabi’a Khatun Binti Ayyub (saudara perempuan Salahuddin Al-Ayubi) menceritakan bahawa harga jubah yang dipakai suaminya tidak sampai 5 dirham, dia telah mencela jubah suaminya itu, maka berkata Al-Muzhaffar kepadanya: “aku memakai jubah yang harganya 5 dirham dan bersedekah dengan hartaku yang selebihnya, lebih baik dari aku memakai pakaian yang mahal dan aku membiarkan para fakir miskin.”

Pendapat Syeikh Tajuddin Al-Lakhmi[4] berkaitan Maulid
Syeikh Tajuddin Umar Bin Ali Al-Lakhmi As-Sakandari Al-Fakihani mendakwa bahawa amalan maulid adalah bid’ah yang dikeji. Di sini kami akan memetik kenyataan beliau tersebut seterusnya membincangkannya secara teliti.
Berkata Syeikh Al-Lakhmi Rahimahullah:
“Segala puji bagi Allah yang memberi hidayah bagi kita untuk mengikuti sebaik-baik utusan, dan membantu kita dengan menunjukkan jalan ke arah tiang-tiang agama, dan memudahkan kita untuk menjejak langkah-langkah salaf solihin, sehingga hati kita dipenuhi cahaya syariat, dan hujah-hujat yang kuat, dan bersihlah diri kita dari perkara baharu dan bid’ah dalam syariat….
Ammu Ba’du, sesungguhnya telah berulang kali dipersoalkan kepadaku berkenaan orang ramai yang berkumpul pada bulan Rabiul Awwal dan menamakan perkumpulan mereka itu sebagai acara Maulid. Adakah ada asal dan sandaran bagi amalan ini? Atau ia adalah perkara baharu dalam agama?....
Maka aku berkata: Aku tidak ketahui bagi amalan ini sebarang asal atau sandaran dari Al-Quran dan Sunnah Rasulullah, dan tidak terdapat riwayat berkenaannya dari ulama’-ulama’ ummah… Bahkan ia adalah suatu bid’ah yang dicipta oleh ahli bathil dan orang-orang yang ingin memenuhi nafsu makannya. Buktinya jikalau kita menghukumi amalan ini dengan hukum yang lima (hukum taklifi), maka ia sama ada dihukumi wajib, sunat, harus, makruh atau haram.
Dan secara ijmak hukumnya bukan wajib. Dan bukan juga sunat kerana hakikat sunat adalah ‘perkara yang dituntut syarak tanpa dihukumi orang yang meninggalkannya’. Adapun maulid maka ia tidaklah dituntut syarak, dan tidak pula dilakukan oleh para sahabat, tabi’ tabiin dan ulama’ solihin. Maulid ini juga tidak boleh dihukumi harus kerana bid’ah dalam agama adalah tidak dibolehkan secara ijmak. Oleh itu, amalan ini hanya boleh jadi dihukumi makruh atau haram, dan penerangannya adalah seperti berikut:
Pertama: pelaku amalan ini mengeluarkan hartanya sendiri, dan hanya menjemput ahli keluarga dan kaum kerabatnya, sahabat handai dan kenalannya, hanya berkumpul untuk makan-makan, serta tidak melakukan sebarang maksiat di dalam acara tersebut. Maka ini kami sifati dan hukuminya sebagai bid’ah yang makruh dan dikeji, kerana ia tidak pernah dilaksanakan oleh seorangpun ulama terdahulu.
Kedua: amalan ini disertai jenayah (menggunakan harta orang lain), dan dihiasi nyanyian dan alat-alat muzik, dan ada padanya perhimpunan lelaki dan perempuan, sama ada bercampur atau tidak, dan dipenuhi tarian serta kelalaian. Begitu juga jika perkumpulan ini hanya antara para wanita, namun disertai suara mereka yang nyaring untuk bernasyid, atau membaca Al-Quran bukan seperti kebiasaannya (dengan suara yang tidak nyaring). Maka tidak dipertikaikan lagi keharaman amalan yang seperti ini…
Lebih dari itu, mereka yang melakukan amalan ini memandangnya sebagai amalan kebaikan, bukan kemungkaran dan kemaksiatan. Inna lillahi wa inna ilaihi roji’un… Imam Abu Amrin Ibn Al-Ala’ telah berkata: لا يزالون الناس بخير ما تعجب من العجب. Mereka merayakan acara ini sedangkan bulan yang dilahirkan Nabi padanya - bulan Rabiul Awwal - adalah bulan yang sama Baginda diwafatkan. Maka tidaklah kegembiraan lebih utama dari kesedihan padanya.
Inilah yang ingin kami perkatakan, dan kami mohon dari Allah agar diterima amalan. [tamat kata-kata Syeikh Al-Lakhmi]


Jawapan balas bagi fatwa Syeikh Al-Lakhmi
Beliau berkata: “Aku tidak ketahui bagi amalan ini sebarang asal atau sandaran dari Al-Quran dan Sunnah Rasulullah.”
Ketiadaan ilmu tentang sesuatu perkara tidak memberi erti ketiadaan perkara tersebut. Sesungguhnya Al-Hafiz Ibn Hajar Al-Asqolani telah mengeluarkan sandaran bagi amalan ini dari Sunnah, dan aku sendiri (Imam Suyuthi) telah mengeluarkan sandaran kedua baginya dari hadis Nabi. Dan akan kunyatakan dua dalil ini.
Beliau berkata: “Bahkan ia adalah suatu bid’ah yang dicipta oleh ahli bathil dan orang-orang yang ingin memenuhi nafsu makannya…”
Telah dinyatakan bahawa orang yang mula-mula meraikannya adalah seorang raja yang adil dan alim, tujuannya untuk mendekatkan diri pada Allah, acaranya dihadiri para ulama’ dan orang soleh. Dan amalan ini juga dipersetujui oleh Ibn Dihyah, beliau juga telah mengarang sebuah kitab bersempena acara ini. Kesemua ulama’ tersebut menerima amalan ini dan tidak menegahnya.
Beliau berkata: “Dan bukan juga sunat kerana hakikat sunat adalah ‘perkara yang dituntut syarak…”
Tuntutan dalam perkara yang sunat boleh jadi dari nas yang sorih, dan boleh jadi dari kaedah qiyas. Dalam hal ini, walaupun tidak ada sebarang nas yang menuntutnya, namun ia dapat diqiyas dari dua dalil yang akan kunyatakan nanti.
Beliau berkata: “Maulid ini juga tidak boleh dihukumi harus kerana bid’ah dalam agama adalah tidak dibolehkan secara ijmak.”
Kata-kata ini tidak boleh diterima, ini kerana bid’ah bukanlah hanya dihukumi makruh atau haram, bahkan boleh jadi ia dihukumi harus, sunat atau wajib.
Apakah hakikat bid’ah?
Imam Nawawi berkata dalam kitab Tahzib Al-Asma’ Wal-Lughat: “Bid’ah di sisi syarak adalah melakukan perkara yang tidak dilakukan pada zaman Nabi Shollallahu ‘Alaihi Wasallam, dan ia terbahagi kepada bid’ah hasanah dan bid’ah qabihah.”
Berkata Syeikh Izzuddin Bin Abdul Salam dalam kitabnya Al-Qawaid: “Bid’ah terbahagi kepada; bid’ah wajibah, muharramah, mandubah, makruhah, dan mubahah.” Beliau berkata lagi: “cara untuk mengetahui hukum sesuatu perkara yang bid’ah adalah dengan meletakkan bid’ah itu pada timbangan qawaid syarak, jika ia termasuk dalam kaedah yang wajib maka dihukumi wajib, jika haram maka haram...”
Kemudian beliau mendatangkan contoh bagi setiap bahagian ini, sehingga pada kata-katanya: “dan contoh bid’ah yang mandubah adalah membina sekolah-sekolah dan membuat segala perkara baik yang tidak dilakukan pada kurun yang pertama, antaranya; solat tarawih dan perbicaraan yang mendalam dalam ilmu tasawwuf..”
Al-Imam Al-Baihaqi meriwayatkan dalam Manaqib Asy-Syafie: “Daripada Imam Asy-Syafie beliau berkata: Perkara-perkara baharu itu terbahagi dua; perkara baharu yang menyalahi Al-Quran, Sunnah, Athar, atau Ijmak, Maka ini adalah bid’ah dholalah. Yang kedua; perkara baharu yang baik, yang termasuk dalam apa yang telah disebutkan (Al-Quran, Hadis…) maka ini adalah bid’ah yang tidak mazmumah…
Berdasarkan penerangan ini jelaslah bahawa amalan baharu ini tidaklah boleh dihukumi makruh seperti kata-kata Syeikh Al-Lakhmi: “Maka ini kami sifati dan hukuminya sebagai bid’ah yang makruh dan dikeji.” Ini kerana perbuatan ini tidak menyalahi Al-Quran, Sunnah, Athar dan Ijmak. Maka ia bukanlah bid’ah mazmumah, bahkan ia adalah seperti yang disebut oleh Imam Al-Izz: “perkara baik yang tidak dilakukan pada kurun yang pertama.” Sesungguhnya memberi makan tanpa menggunakan harta orang lain adalah bid’ah yang disunatkan sesuai dengan pendapat Imam Izzuddin Bin Abdul Salam.
Beliau berkata: “Kedua: amalan ini disertai jenayah (menggunakan harta orang lain), dan dihiasi nyanyian dan alat-alat muzik, dan ada padanya perhimpunan lelaki dan perempuan, sama ada bercampur atau tidak, dan dipenuhi tarian serta kelalaian. Begitu juga jika perkumpulan ini hanya antara para wanita, namun disertai suara mereka yang nyaring untuk bernasyid, atau membaca Al-Quran bukan seperti kebiasaannya (dengan suara yang tidak nyaring). Maka tidak dipertikaikan lagi keharaman amalan yang seperti ini…”
Kata-kata ini benar, namun harus diperhatikan bahawa pengharaman ini bukanlah kerana perkumpulan untuk maulid itu sendiri, tetapi disebabkan perkara-perkara haram yang telah beliau nyatakan. Bahkan jikalau berlaku perkara ini dalam perhimpunan untuk melaksanakan solat Jumaat, maka ia juga adalah perkara yang keji, namun ia tidak bererti bahawa perkumpulan untuk solat Jumaat itu juga keji.
Kami telah melihat akan perkara-perkara keji ini berlaku dalam perhimpunan untuk melaksanakan solat tarawih. Kami tidak melarang perhimpunan tersebut, bahkan kami katakan: asal perhimpunan untuk melaksanakan solat tarawih adalah sunat, adapun perkara keji yang terjadi dalamnya maka hukum perkara tersebut adalah haram. Begini jugalah yang kita perkatakan bagi acara maulid.
Beliau berkata: “Mereka merayakan acara ini sedangkan bulan yang dilahirkan Nabi padanya - bulan Rabiul Awwal - adalah bulan yang sama Baginda diwafatkan. Maka tidaklah kegembiraan lebih utama dari kesedihan padanya.”
Sesungguhnya kelahiran Baginda Shollallahu ‘Alaihi Wasallam adalah nikmat terbesar bagi kita, dan kewafatan Baginda adalah musibah terbesar. Dan sesungguhnya Syariat Islam menuntut agar kita menzahirkan kesyukuran atas nikmat, dan menuntut agar kita bersabar, tenang dan merahsiakan musibah yang menimpa kita.
Syariat telah memerintahkan agar kita melakukakan aqiqah ketika kelahiran untuk melahirkan kesyukuran dan kegembiraan, namun kita tidak pula diperintahkan untuk melakukan penyembelihan atau selainnya ketika berlaku kematian. Bahkan kita dilarang untuk menangis teresak-esak dan menzahirkan kesedihan yang amat mendalam. Oleh hal yang demikian, kaedah Islam menuntut kita agar menzahirkan kegembiraan pada bulan kelahiran Baginda Nabi tanpa melahirkan kesedihan.
Ibn Rajab menyebutkan dalam Kitab Al-Lathoif Fi Zammi Ar-Rafidhoh tatkala membicarakan perihal syiah yang menjadikan hari ‘Asyura sebagai hari memperingati kesyahidan Sayyidina Husain dan hari kesedihan atas kematiannya: “Allah dan Rasul tidak pernah memerintahkan agar dijadikan hari-hari musibah dan kematian para Nabi sebagai hari untuk bersedih, maka bagaimana pula dengan orang yang lebih rendah darjatnya berbanding mereka?”

Pendapat Ibn Hajar berkenaan Maulid
Asal Maulid adalah bid’ah yang tidak dilaksanakan oleh umat Islam pada 3 kurun pertama. Dan terkandung dalamnya amal yang baik dan sebaliknya; jikalau seseorang melakukan amal yang baik pada acara tersebut dan menjauhi yang buruk, maka ia dikategorikan sebagai bid’ah hasanah, namun jika tidak maka ia adalah sebaliknya…
Sungguh telah jelas bagiku asal sandaran amalan ini, iaitu hadis yang terdapat dalam dua kitab sohih: “sesungguhnya Nabi Shollallahu ‘Alaihi Wasallam ke kota Madinah, Baginda mendapati orang yahudi berpuasa pada hari asyura’ maka Baginda bertanya sebab mereka berpuasa. Mereka menjawab: ini adalah hari Allah menenggelamkan fir’aun, dan menyelamatkan Musa, maka kami berpuasa sebagai tanda bersyukur kepada Allah.”
Difahami dari hadis ini bahawa antara sebab bersyukur pada Allah adalah mendapat nikmat dan terlepas dari bala pada hari tertentu, dan boleh diulangi kesyukuran tersebut pada hari yang sama setiap tahun… dan nikmat apakah yang lebih besar dari nikmat kelahiran Nabi pembawa rahmat?

Kisah Aqiqah Nabi
Berkata Imam Suyuthi: Dan telah jelas bagiku asal sandaran yang lain bagi amalan ini, iaitu hadis yang dikeluarkan oleh Imam Baihaqi oleh Anas Bin Malik Radhiyallahu ‘Anhu: “Sesungguhnya Nabi Shollallahu ‘Alaihi Wasallam telah melakukan aqiqah bagi dirinya sendiri selepas kenabian Baginda.” Sedangkan telah diriwayatkan bahawa datuknya Abdul Mutaalib telah melakukan aqiqah baginya pada hari ketujuh kelahiran Baginda.
Oleh itu, boleh jadi perbuatan Nabi ini adalah untuk menzahirkan kesyukurannya kepada Allah yang telah menjadikan Baginda sebagai rahmat sekalian alam, dan sebagai memuliakan ummatnya. Hal ini sepertimana Baginda berselawat keatas dirinya sendiri kerana sebab yang sama. Maka begitu juga dituntut untuk kita menzahirkan kegembiraan atas kelahiran Baginda dengan cara berkumpul dan memberi makan serta melakukan amal ketaatan.
Wallahuaklam.

*Terjemahan dan olahan dari kitab حسن المقصد في عمل المولد karangan Imam As-Suyuthi.




[1] Rujuk Siyar A’lam Nubala, Az-Zahabi, jilid 22.
[2] Rujuk al-Bidayah Wan Nihayah, Ibn Kathir, 13/160.
[3] Mir-atu Az-Zaman Fi Tarikh Al-A’yan, Cucu Ibn Al-Jauzi.
[4] Rujuk Al-Bidayah Wan Nihayah, Ad-Duraru Al-Kaminah, Syajarah Nur Az-Zakiyyah.

No comments:

Post a Comment